V priebehu školského roka 2022/2023 prebiehali na našej škole „ aktivity karierového poradenstva“ v spolupráci s Regionálnym centrom kariéry v Žarnovici s Mgr. Michaelou Forgáčovou, ktorá nás pravidelne navštevovala. Prvé posedenie sa konalo v novembri, na ňom sa zúčastnili všetci žiaci. Mgr. Forgáčová vysvetlila význam karierového poradenstva vo vyučovacom procese ako aj pre samotných žiakov. Následne boli žiaci rozdelení do skupín, kde mali spolu riešiť danú úlohu, čo bola práca s kartičkami povolania. Žiaci ku jednotlivým povolaniam priraďovali vlastnosti, aké musí mať človek , aby mohol dané povolanie vykonávať. Potom si z povolaní každý vybral tri také, ktoré by si vedel predstaviť, že by v budúcnosti vykonával a tri také, ktoré by určite nevykonával. Na záver mali žiaci zhodnotiť, ako sa im dané aktivity páčili, prípadne nepáčili.
Pri druhom stretnutí vo februári sme vybrali aktivitu karierové typy Riasec test . Na začiatku stretnutia im bolo vysvetlené v čom spočíva daná aktivita, čo sú to karierové typy. Žiaci si vyberali z rôznych skupín činností, čo ich v živote baví robiť. Na základe ich odpovedí potom počítač vyhodnotil a vybral každému žiakovi jeho „ trojkód“ teda tri kariérové typy povolaní, ktoré vyhovujú danému žiakovi.. Na základe tohto trojkódu si každý žiak vedel pozrieť v sústave povolaní, aké povolania sa hodia práve pre neho. Pre tieto aktivity sme už ale vybrali dve triedy I.N a III.C.
Spolupráca ďalej pokračovala v máji, kde sme opäť pracovali s triedami I.N a III.C. Na tomto stretnutí sme začali formou rozhovoru o hodnotách. Žiaci najskôr sami vysvetľovali, čo si predstavujú pod pojmom hodnoty. Následne pracovali s kartičkami určenými pre karierové poradenstvo „ svetom hodnôt“, kde si mali vybrať osem hodnôt, ktoré sú pre nich v živote dôležité. Z daného balíka kariet boli zámerne vybrané hodnoty rodina, zdravie a láska. Potom pokračovali aktivitou „ Balón“ kde z daných ôsmych hodnôt žiaci postupne vyhadzovali z balóna, aby sa mohli vzniesť vyššie. Na konci im mali zostať tri hodnoty, ktoré sú pre nich v tejto etape života dôležité. Pri spätnej väzbe mali zhodnotiť, ako sa im dané hodnoty vyhadzovali a s vyradením ktorej hodnoty mali najväčší problém.
Žiaci sa takto hravou formou, pomocou vybraných aktivít, dozvedeli o sebe niečo nové, čo im môže pomôcť orientovať sa nielen v živote, ale aj vo svete kariéry. Mgr. Michaele Forgáčovej sa týmto chceme poďakovať za spoluprácu v tomto školskom roku a tešíme sa na ďalšiu.
Ing. Monika Šályová
výchovná poradkyňa
.png)